Ett negativt internetsamhälle tack vare Google!

För ett tag sedan så skrev vi ett blogginlägg på Telisols hemsida med rubriken, Telisol i Pornografiskandal. Tro mig när jag säger det att denna spred sig som en löpeld! Alla ville ju läsa om hur fruktansvärt detta var. Läs artikeln här om så önskas! Telisol

Låt oss vara ärliga! Alla människor med väldigt få undantag har lättare att ta till sig negativa budskap. Det är därför vi skvallrar… Vem har gjort vad och med vem? Hjälten är den som kommer med den senaste, smaskigaste nyheten!

Det aldrig har hänt mig att någon tagit mig åt sidan och sagt. – Säg nu för fan inte detta till någon men… Patrik är jävligt duktig på sitt arbete. Han har dessutom slutat dricka för att han känner att han mår bättre av det… Det händer desto oftare att någon tar mig åt sidan och säger: — Säg nu för fan inte detta till någon men… Patrik är jävligt inkompetent på sitt arbete. Han har dessutom slutat dricka för att hans fru hotar att lämna honom annars…

Detta är fantastiskt tydligt när man söker på Google och anledningen att negativitet rankar högt är på grund av följande:

  • Det är oftast bara negativa och arga människor som orkar skriva. Är du nöjd och glad så orkar du oftast inte engagera dig. Således så kommer det att resultera i fler träffar där människor uttrycker sig negativt.
  • Den som söker på något på Google väljer alltid den artikel som är negativ. Företaget är bäst/Företaget är en bluff. Personen är framgångsrik/Personen har varit prostituerad innan framgången. Fråga dig själv vilka val du gjort av ovan träffar på Google!
  • Människor som valt en negativ artikel kommer att fortsätta att leta mer negativ information om ämnet, personen eller företaget. Dessutom tenderar arga och negativt inställda människor att hitta varandra via Googles sökresultat. Då späs den negativa bilden på genom att kommentarer läggs in, nya länkar till andra negativa resultat länkas osv. Detta belönas av Google som relevant information eftersom många engagerar sig och länkar vidare dessa sidor!

Konsekvensen som jag ser det är att vi inom en överskådlig framtid inte kommer att kunna hitta ett enda positivt resultat om någonting på internet. Vi kommer att skärma av oss från varandra, vi kommer inte att vilja lära känna varandra, vi kommer inte att vilja arbeta tillsammans osv.

Google måste således gå in och ta ett ansvar för att ge en mer nyanserad och mänsklig bild över det som rankar på Google. Eftersom Google bygger på en mängd algoritmer för att generera resultat så  måste således en nya algoritm komma in, nämligen positivitets/negativitets -algoritmen.

För att denna ska fungera så måste Google lära sig att räkna ut och skilja på positiva och negativa budskap, inlägg och kommentarer.

Baserat på ovan så ponerar jag att: 75% av allt som skrivs på nätet är negativ information, 20% är neutralt laddad/objektiv information och 5% är positiv information.

Google måste således skapa en algoritm som bedömer dessa 3 kategorier och sedan ge dem relevans och rankningskraft enligt följande:

Positiv information – 75%

Neutral information – 20%

Negativ information – 5%

Om detta hade genomförts så hade vi fått en nyanserad bild av vår omvärld. Så som Google belönar de negativa influenserna idag så främjar det ett fördomsfullt samhälle. Det spelar ingen roll vad du gör och hur gör det. Inom en kort framtid är du dömd på förhand på internet!

Om inte Google ändrar sin algoritm så måste VI göra det! Fyll internet med positiva egenskaper! Nu pratar jag inte om att fylla facebookwalls med en massa jävla blommor, skriv något positivt på Eniro om ett bolag du handlat av. Beröm dina vänner och arbetskamrater osv! Var rebeller och gör revolution mot negativitet!

PS. Som biografiälskare så ser jag fram emot detta. På tal om att vända negativt till positivt! Biografin – Mats Kardell – Bodybuilder