Coach, Ledare eller Chef, en fråga om du är på plats?

Jag har alltid fascinerats av att människor orkar försöka stoppa in dessa epitet i fack, Coach, ledare eller chef? Dessutom lägger gemene man en värdering i de olika rollerna där den ena är finare än den andra. För att göra det än mer komplext så är titlarna finare än den andra men i olika sammanhang.

Titeln

Sedan slutet på 1900 talet och början på 2000 talet så började vi i företagsvärlden att bejaka den personliga utvecklingen hos den enskilda individen, utvecklingssamtal, workshops, teambuilding blev centrala och kritiska affärspunkter i massor med verksamheter. Helt plötsligt blev det mer populärt att bli kallad ledare, snarare än chef, vissa ville bli kallad coacher istället för chef eller ledare. Dock så använde människor i de flesta fall inte den nya titeln på sina visitkort eller mailsignaturer. Sammanfattningsvis så var det finare att bli kallad ledare internt i bolaget, men det var finare att vara chef i externas ögon.

Coachen, för mig

Vad är detta? En coach?! Spontant så är coachen, för mig, en tränare i amerikansk fotboll. Coachen kom väl in i det svenska näringslivet ungefär samtidigt som vi började fira halloween. Vi behövde något nytt, både i företagen och högtidskalendern.

Coachen är fantastisk. En coach har, om jag förstått det rätt, förmågan att ta en människa som gjort fel i sitt arbete eller sitt privatliv i minst 20 år och sedan utan att berätta att så är fallet, få personen att förstå detta själv. Fantastiskt, vi människor tycker ju inte om att bli tillsagda vad vi ska göra och nu har vi löst det.

Min fråga är då, är Coachen en näringslivsanknuten KBT terapeut (Kognitiv beteende terapi). Man kan tydligen bota spindelfobi på ungefär 3 KBT besök. Jag har inte provat spindelfobibehandling men jag har gått i KBT. Det tog mig 2 år aktivt arbete att sluta söka bekräftelse hos min egen pappa, helt enkelt för att jag hade gjort det i 35 år.

Vi människor har massor med brister, anledningen till att vi ibland misslyckas i vårt arbete, stöter oss med personer i vår omgivning är baserat på våra erfarenheter långt tillbaka i tiden. Är det meningen att jag ska ha en coach i mitt arbete för att bearbeta detta och komma framåt och vad har det med företaget och verksamheten att göra?

Som ett tillägg så vill säga att Coaching inom företagsvärlden kan fungera, vara inspirerande och framgångsrikt förutsatt att personerna som blir coachade saknar i princip all kunskap och erfarenhet inom ämnet. Om erfarenhet finns så kommer förändringsprocessen att ta för lång tid för att räknas som framgångsrik och lönsam.

Ledaren

För mig är detta enkelt, många försöker beskriva skillnaden mellan ledare och chef genom att säga att den ena skapar värde och den andra räknar värde. Visst är det enkelt? Återigen så har vi definierat vad som är finast, det är klart att jag vill vara den som skapar värde, inte räkna värde! Ledaren borde ju i så fall tjäna mycket mer än chefen, det är ju ledaren som SKAPAR värdet, räkna det kan vem som helst göra!

Chefen

Bilden av en chef är i mångas ögon något negativt, det är personen som säger till mig att göra saker som jag inte vill höra, ger mig uppgifter som jag inte vill göra. Jag förstår det, det är bättre med en coach som får mig själv att inse det som chefen precis sa till mig. Det är svårt! Jag hävdar att rollen chef är den mest otacksamma roll som finns på arbetsmarknaden idag, jag förstår faktiskt inte de som kämpar hela livet för att bli just, chefer.

Chefen och ledaren behövs.

Jag har genom min erfarenhet i Telisol och de andra bolagen jag är verksam i fått följande, icke revolutionerande insikter: En ledare arbetar alltid i ett och samma lag, på en och samma plats. Personen genomför uppgifter som tillhör daglig drift, föregår med gott exempel och är inspirerande för sin omgivning, personen, om den är framgångsrik arbetar alltid hårdare än sin omgivning. En ledare på ett kontor kan aldrig samtidigt vara en ledare på ett annat kontor då ingen av dessa människor upplever ledarskapet på regelbunden basis.

En chef kan däremot vara chef över flera olika kontor och verksamhetsplatser, då denna person i de flesta fall snarare är kravställare. Oavsett om en människa inte tycker om att bli tillsagd vad de ska göra så är det alltså en nödvändighet att det fungerar så i vissa fall.

Sammanfattning

Du kan vara ledare och chef eller bara ledare, förutsatt att ditt företag befinner sig på EN geografisk plats, med, i princip, en avdelning utan under- och mellanchefer. Om så inte är fallet så MÅSTE det finnas en chef. Det är en otacksam roll men den måste finnas.

Om du som anställd känner det nödvändigt att bli coachad, uppsök en KBT terapeut på din fritid.

Förstå vad du är duktig på, – är du en bra ledare, är du inte nödvändigtvis en bra chef. Som chef ska du kunna ta pragmatiska beslut, bestämma åt andra (och det tycker de inte om) och således inte bli speciellt berörd av att stöta dig med din omgivning. Det är upp till ledaren att upprätthålla ställningarna, inte tappa fart och motivation gällande de beslut som en chef tar.