Ofta förvånar det mig att den bransch vi gått in i är så full av, enligt oss, oseriösa aktörer. Dessa aktörer gömmer sig bakom titlar, certifieringar och behörigheter för olika säkerhetsklasser. Man är snabb med att klargöra hur otroligt duktig, kompetent och behörig man är så att man glömmer både ödmjukhet och att kompetens faktisk handlar om något annat än ett certifikat man fått på en 3-dagars utbildning för 25000:-. Kompetens handlar om professionalitet, ödmjukhet och relationsbyggande.
Jag ska nu ge er en fantastisk historia som precis utspelat sig. En historia som innehåller brist på ödmjukhet, en lögn och brist på kompetens.
För ett par veckor sedan blev vi uppringda av en larminstallatör som arbetar på ett företag som får installera larm upp till klass 4. Det finns inget ont att säga om denna herre då han var och är både trevlig och ödmjuk. Hans problem var att han inte visste hur de skulle återfå kontrollen över ett gammalt Ajaxlarm som satt hos deras, vad jag minns, hyresvärd. Ett mindre kontor helt enkelt.
Eftersom vi värnar om vårt varumärke och vill skapa bra relationer i branschen så ställde vi upp på att, kostnadsfritt, hjälp detta ”superbehöriga” företag. Vi fixade adminkontroll över larmet och gjorde justeringar. Detta tog väl c:a 1 ½ timme men installatören och kunden var jättenöjda.
Vi föreslog en förbättringsåtgärd som innebar byte av viss hårdvara, inget stort men ändå en förbättring för kunden. Kunden och installatören tyckte att detta lät vettigt och jag gav ett pris på vad detta skulle kosta.
I samband med detta blir vi uppringda av installatörens chef som direkt börjar berätta om sina och företagets olika behörigheter, tjatar om sin tid på Verisure etc. Varför han gör detta är väl inget annat än ett sätt att hävda sig. Vi berättade återigen om förbättringsåtgärden som vi föreslagit och chefen sa då att han skulle kolla det med kunden.
Veckan efter får vi reda på av chefen på företaget att kunden valde att köra vidare med en samma lösning man haft tidigare. Inget konstigt i sig, men visst förstod vi att skrävlaren ljög för det får man tydligen göra i larmbranschen.
Idag ringer det på vår växel och det är återigen den trevliga installatören som vi pratade med först som säger: – Ja, nu är jag ute hos kunden och ska installera den nya hårdvaran. Tydligen så har min chef bestämt att vi skulle köpa den någon annanstans men nu undrar jag hur jag ska göra? Finns det ett enkelt sätt att ersätta de gamla komponenterna med de nya? Han berättade att han och kunden var så nöjd med oss senast och att han fått så bra bemötande så det hade varit kanon om vi kunde stötta lite nu igen.
Där och då gjorde vi klart för installatören att vi absolut inte hade något emot honom MEN. Företaget som han arbetar för, hans chef var något av det mest oseriösa som vi någonsin varit med om. Att man de facto borde skämmas över att ens ringa efter att man, enligt oss, lurat både oss och kunden.
Detta handlar naturligtvis inte om pengar, affären som sådan var värd noll och ingenting. Det handlar om principer och det handlar om värderingar. Hur man som företag är beredd att skita ner sig för ingenting är för mig en gåta.
Vi har försökt nå platschefen på detta företag med en undran om det gick bra att vi fakturera för den tiden vi la ner på att hjälpa till men alla företagets certifieringar och säkerhetsklasser verkar ha gjort honom onåbar.